کمیته کودک و نوجوان ستاد دهه فجر برگزار می کند:

اجرای تئاتر کودک و نوجوان مراکز کانون پرورش فکری استان با نگاه ویژه حماسی

یزدفردا "خبرنگار"عالیه سلطانی" : بنا به اظهار سیمزاری رييس کانون تئاتر و تئاتر عروسکي کانون کشور کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان بحث تئاتر عروسکی کودک و نوجوان را با دو ديدگاه تئاتر کودک براي کودک و تئاتر بزرگسال دنبال مي کند، در ديدگاه نوع اول که نگاه تربيتي توسط کارشناسان دنبال مي شود اولويت اصلي به فرآيند شکل گيري نمايش اختصاص دارد و در ديدگاه دوم نتيجه کار اولويت برتر است که در اين روش تئاتر مشابه يک محصول فرهنگي دنبال در نظر گرفته مي شود.

به گزارش یزدفردا به نقل ازروابط عمومی کانون استان :مراکز کانون استان یزد نیز در زمینه تئاتر عروسکی کودکان و نوجوان فعال هستند. به طوری که جشنواره غیر متمرکز استانی تئاتر عروسکی کودک و نوجوان هرسال مورد داوری کارشناسان تئاتر استان قرار می گرفت و از بهترین کارها تجلیل می شد.
اما امسال در آِستانه دهه فجر و اربعین حسینی مسؤولان کمیته کودک و نوجوان و کارشناسان کانون برای اجرای این برنامه تدبیری دیگر اندیشیده اند تا این برنامه در بستر این ایام متفاوت تر از گذشته و با نگاه ویژه روزهای حماسی دهه فجر و اربعین حسینی برگزار گردد.
کارشناس فرهنگی کانون در این خصوص می گوید:آیین تئاتر کودک و نوجوان عنوان برنامه ای است که هرسال تحت عنوان جشنواره تئاتر عروسکی بسته می شد البته با این تفاوت که در سال های گذشته این جشنواره به صورت غیرمتمرکز ( هر گروه تئاتر در مرکز خود اجرا داشت و فیلم آن داوری می شد.) اما امسال این برنامه با حال و هوای حماسه های عاشورا و انقلاب هم آهنگ شده است.
فرزانه فرازمند از اجرای این آیین از 17 تا 19 بهمن ماه امسال خبر می دهد و یادآور می شود: تاکنون گروه نمایشی مراکزبرای حضور در آیین تئاتر امسال اعلام آمادگی کرده اند که سه گروه از اعضاء دختر کتابخانه مرکز شهرستان خاتم با موضوع عاشورا، حماسه ملی (فریدون وضحاک ماردوش) و نماهنگ با موضوع انقلاب اجرای برنامه خواهند داشت. سیمرغ عنوان نمایشی است که گروه نمایش مرکز شماره یک یزد اجرای آن را به عهده خواهد داشت. این نمایش با موضوع عرفانی برگرفته از منطق الطیرعطار نیشابوری است. مرکز شماره ۴ یزد نیز در حال تمرین برای اجرای نمایش سایه ای با موضوع عاشورایی در این برنامه است.

گروه تئاتر شهرستان مهریز را عروسک های میله ای همراهی خواهند کرد و کار تئاتری اعضاء پسر مرکز ابرکوه به شيوه بن راکو است که این دو تئاتر عروسکی نیز ویژه کودک اجرا خواهد شد و دو گروه نمایشی مرکز شماره؟؟ اردکان نیز با موضوع دهه فجر در این آیین شرکت خواهند داشت.
وی با بیان اینکه خفاش و خورشید کاری از گروه نمایش مجتمع که سال گذشته به جشنواره فجر دعوت شد نیز از جمله تئاترهای ارائه شده خواهد بود، فرازمند ادامه می دهد: مخاطب هرکدام تئاترهای اجرایی در این آیین گروه های سنی ب تا ه هستند بنابراین فراتر از مخاطبان طرح کانون و مدرسه( که تنها گروه سنی ب و ج هستند) در نظر داریم از طریق ارتباط با آموزش و پرورش و تبلیغات روابط عمومی کانون گروه های مخاطب را برای حضور در آیین تئاتر کودک دعوت نماییم.

فرازمند با اشاره به اینکه در صورت داشتن امکانات و فضای مناسب نشست تخصصی تئاتر کودک نیز در این آیین با حضور مربیان گروه های نمایشی برگزار خواهد شد، اظهار امیدواری می کند: مدیر تولید تئاتر کانو پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز دعوت کانون استان یزد را برای حضور در آیین تئاتر کانون بپذیرد.
وی برای تثبیت جایگاه تئاتر کودک استان بر این اعتقاد است که تولیت تئاتر کودک و نوجوان استان برعهده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و برگزاری جشنواره استانی تئاتر کودک به صورت متمرکز این امکان را فراهم می آورد تا کانون پتانسیل موجود تئاتر استان را دعوت به مشارکت نماید و در نتیجه فعالیت ویژه آنها تئاتر و تئاتر عروسکی ویژه کودکان و نوجوانان استان را ارتقاء خواهد داد.

گفتنی است در پایان برنامه آیین تئاتر کودک و نوجوان از گروه های شرکت کننده در این برنامه تجلیل می شود.

گزارش تصویری : 
















  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا